تبلیغات
نوشته های مرتضی - مدیریت پسماند :

مدیریت پسماند :

نوشته شده در تاریخ : جمعه 14 آبان 1389   03:01 ق.ظ

مدیریت پسماند

پسماند یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان وبه خصوص شهرداری و سازمان محیط زیست می باشد. که باید کاملترین و جامع ترین برنامه ها برای آن تدوین کرد که مشکلی برای افراد ساکن دریک شهر به وجود نیاید و همچنین آسیبی به محیط زیست اطراف نیز وارد نشود.

در ابتدا باید پسماند را خوب شناخت و باید دانست به چه چیزهایی پسماند گفته می شود.

پسماند: به مواد جامد، مایع، گاز گفته می شود که به طور مستقیم یا غیر مستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و از نظر تولید کننده زائد تلقی می شود.

پسماند به پنج دسته تقسیم می شود:

1-  پسماندهای عادی:به کلیه پسماندهایی گفته می شودکه به صورت معمول ازفعالیت های روزمره  انسان ها در شهرها، روستاها و خارج از آنها تولید می شود، از قبیل زباله های خانگی و نخاله های ساختمانی.

2-  پسماندهای پزشکی(بیمارستانی): به کلیه پسماندهای عفونی و زیان آور ناشی از بیمارستانها، مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه گفته می شود(سایر پسماندهای خطرناک بیمارستانی از شمول این تعریف خارج است).

3-  پسماندهای ویژه: به کلیه پسماندهای گفته می شود که به دلیل بالا بودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمیت، قابلیت انفجار یا اشتغال، خورندگی و مشابه آن به مراقبت ویژه نیاز داشته باشد و آن دسته از پسماندهای پزشکی و نیز بخشی از پسماندهای عادی، صنعتی، کشاورزی که نیاز به مدیریت خاص دارند، جزء پسماندهای ویژه محسوب می شوند.

4-  پسماندهای کشاورزی: به پسماندهای ناشی از فعالیت های تولیدی در بخش کشاورزی گفته می شود از قبیل فضولات، لاشه حیوانات(دام، طیور آبزیان) محصولات کشاورزی فاسد یا غیر قابل مصرف.

5-  پسماندهای صنعتی: به کلیه پسماندهای ناشی از فعالیتهای صنعتی، معدنی و پسماندهای پالایشگاهی صنایع گاز، نفت و پتروشیمی و نیروگاهی و امثال آن گفته می شود از قبیل براده ها، سرریزها و لجن های صنعتی.

وضعیت پسماند در استان تهران:

در شهر تهران روزانه 7500 تن و سالیانه حدود 5/2 میلیون تن پسماند تولید می شود. طبق آمار و نمودارهای موجود آمار زباله شهر تهران از سال 70  تا75 صعودی است. بایک نگاه استنباط می شود که طی این سال ها روند تولید زباله شدیداً افزایشی بوده است. از سال 75 نیز با افزایش این مقدار زباله سیستم توزین زباله به صورت الکتریکی انجام شده وبعد از آن نیز بر رسیهایی درجهت شناسایی پسماندهای استان تهران انجام شد.

عدم همکای بعضی از دستگاههای اجرایی در مورد پسماند:

همکاری نکردن دستگاه های اجرایی:

تولید کننده پسماندهای پزشکی به تکالیف و وظایف محوله در قانون مدیریت پسماندها توجهی نداشته و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به دلیل کمبود اعتبار لازم نتوانسته وظایف خود را به انجام برساند.

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مطابق ماده 3 قانون مدیریت پسماندها و ماده 16 آئین نامه اجرایی آن در خصوص تهیه استاندارد، کیفیت و بهداشت محصولات و مواد بازیافتنی و استفاده های مجاز آنها اقدام موثری به عمل نیاورده است.سازمان مدیریت و برنامه ریز وفق ماده 38 آئین نامه اجرایی قانون می بایست اعتبارات لازم جهت اجرایی شدن آئین نامه را در لوایح بودجه پیش بینی کند که به نظر مسئولین ذیربط در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور تاکنون اقدام موثری در تحقق این مهم صورت نپذیرفته است.

نظارت دقیق و کاملی بر اجرای قانون مدیریت پسماندها و آئین نامه اجرایی آن وجود نداشته و برابر اعلام مسئولین ذیربط در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، سازمان حفاظت محیط زیست نیز نتوانسته است به تنهایی دراین خصوص اقدام موثری صورت دهد.

وضع عوارض خودسرانه جهت تخلیه نخاله های ساختمانی

در گزارش سازمان بازرسی کل کشور درخصوص مدیریت پسماندها در کلان شهر تهران به وضع عوارض خودسرانه از سوی برخی از فرمانداران شهرهای اطراف کلان شهر تهران جهت تخلیه نخاله های ساختمانی شهر تهران اشاره شده و تصریح شده است که وضع این عوارض غیر قانونی بوده و باعث بروز مسائل  مشکلات عدیده ای برای ستاد پاکیزگی سازمان بازیافت و تبدیل مواد شهرداری تهران شده است.

راهکار موجود برای حل مدیریت پسماند:

باتوجه به شرایط بالا و مشکلات موجود و بررسیهایی که در مورد پسماند مطرح شده است«طرح جامع شهر تهران» که اخیراً به تصویب رسیده است می تواند بهترین راهکار برای اداره ی وضعیت موجود باشد.



نوشته شده توسط:مرتضی نذیرپور



 

كد ماوس